Hoppa till innehåll

Kastanjens förskola i Kiruna tilldelas Hjalmar Lundbohmsstipendiet 2025

Kastanjens förskola har fått Hjalmar Lundbohmsstipendiet för sitt framgångsrika arbete med matematikundervisning och kollegialt lärande.

Enligt information från kiruna.se har Kastanjens förskola i Kiruna tilldelats Hjalmar Lundbohmsstipendiet för 2025. Stipendiet ges som erkännande för förskolans framgångsrika matematikundervisning som visat goda resultat både för barn och pedagoger.

Pedagogerna på Kastanjens förskola har arbetat engagerat med att utveckla samtalsmodeller för kollektivt och kollegialt lärande. De använder matematiska aktiviteter som stärker barnens förmåga inom problemlösning, begreppsanvändning och resonemang. Fyra pedagoger tillsammans med rektorn Ewa Aspvik tog emot priset av nämndsordföranden Kenneth Stålnacke vid kultur- och utbildningsnämndens möte den 19 juni.

Hjalmar Lundbohmsstipendiet delas årligen ut av kultur- och utbildningsnämnden för att stimulera och utveckla pedagogiskt arbete i förskola och skola. Stipendiet kan tilldelas verksamheter eller projekt med pedagogiskt innehåll som har betydelse för kultur- och utbildningsförvaltningen, särskilt insatser som inte ingår i det ordinarie utvecklingsarbetet.

Under våren 2025 inkom sju nomineringar via Kiruna kommuns intranät, och vinnaren utsågs av kultur- och utbildningsnämndens arbetsutskott.

Motivering

Kastanjens förskola har särskilt lyft fram matematikdidaktiken i förskolan och visat goda resultat. Pedagogerna har utvecklat samtalsmodeller som främjar kollegialt och kollektivt lärande, och deras reflektioner dokumenteras öppet för att öka transparensen och möjliggöra gemensamma lärprocesser. Genom systematiska reflektioner har de fokuserat på matematikundervisningen utifrån Bishops matematiska aktiviteter, som inkluderar att leka, förklara, designa, lokalisera, mäta och räkna. Detta har bidragit till att barnen utvecklar viktiga matematiska förmågor såsom problemlösning, begreppsförståelse, metodanvändning, kommunikation och resonemang.

Etiketter: